Pazartesi

Çin Yeni Yılı Yaklaşıyor

Çin yeni yıla (bu yıl) 14 Şubatta giriyor. Lunar takvime göre, Kaplan burcuna girecek olan Çinliler, çifte bayram yapacaklar.

Bilindiği üzere bu tarih aynı zamanda "Sevgililer Günü" dür. Bu güzel tesadüf birçok Çinli esnafı da (çiçek, hediyelik eşya dükkanları gibi) ikilem içinde bırakıyor. Bir yandan, yeni yılın ilk gününü memleketlerinde aileleriyle kutlamak isterken, diğer yandan 14 Şubatın maddi getirisini kaybetmek istemiyorlar.

Çin'in en önemli ve en büyük bayramı olmasına rağmen, para'nın ağır basacağı kesin gibidir.

Ama bu bahsettiğim azınlığın dışında, diğer Çiniler 2-3, hatta 4 hafta tatil yapacaklar. Bütün fabrikalar işçilerine izin vermektedir.

Bu noktada, Çinle yeni ticarete başlamış şahıs ve firmaları da uyarmak isterim. Şubatın ilk haftası yola çıkmayan siparişiniz, en az 2-3 hafta gecikmeyle yüklenir. Bunu bilmeyip, çok sıkıntı çeken firmalar olmuştur, geçmişte.

Dolayısıyla, malın hazırlanış süresini de hesaba katarsak, bu hafta, sipariş vermek için son fırsattır.

Kendi tecrübelerime dayanarak, Mart ortası gibi ticaretin yine normale döneceğini söyleyebilirim.

Çarşamba

Çin ekonomisi büyümeye devam ediyor



Çin, dünya piyasalarının lokomotifi oldu. Çin’in dün beklentilerin çok üzerinde ihracat ve ithalat rakamları açıklaması, dünya piyasalarını hareketlendirdi.

Son 13 aydır ihracatı düşüş gösteren Çin’in aralıkta ihracatını yüzde 17.7 artırması, küresel ekonominin toparlandığı yönündeki görüşleri güçlendirdi. Çin’in ithalatı aralıkta yüzde 55.9 artması da emtia piyasalarına hareket getirdi. Ekonomistler, Çin ihracatının yüzde 4 ve ithalatının da yüzde 31 artmasını bekliyordu.

Çin araç satışında dünya lideri oldu

Çin, geçen yıl araç satışlarında ABD’yi geçerek dünyanın en büyük otomotiv pazarı unvanını eline geçirdi. Çin Otomobil Üreticileri Derneği verilerine göre, 2009 yılında Çin’de 10.3 milyonu otomobil olmak üzere toplam 13.6 milyon adet araç satıldı. ABD’de ise geçen yıl toplam otomobil ve hafif kamyon satışı 10.4 milyon adetle 27 yılın en düşük seviyesinde kaldı. Otomobil üreticilerine büyük destek veren Çin’deki satışlar 2008’e göre göre yüzde 52.9 artış gösterdi. Çin’de 2009’daki toplam araç satışlarının yüzde 30’unu yerli markalar, kalanını Çinli ve yabancı şirketlerin ortak üretimi ya da ithal araçlar oluşturdu.

Orient Securities analisti Qin Xuwen, “Yıl boyunca Çin’deki araç satışları hiç düşmedi. Çin’de otomobil alabilmek için haftalarca hatta aylarca beklemek gerekiyor” dedi. Satışları artıran en önemli unsurun hükümetin sektöre yönelik teşviklerinin oluşturduğu, ancak Çinli üreticilerin 2010’da da geçen yılki kadar hızlı olmasa da önemli artışlar beklediği belirtiliyor.

Çin’de geçen yıl en fazla araç satışını Çin’in en büyük araç üreticisi Shanghai Automotive Industry Corporation (SAIC), General Motors (GM) ve Liuzhou Wuling Automobile ortaklığı yaptı. SAIC-GM-Wuling, geçen yıl 976 bin 800 araç satarken, bu şirketi, 728 bin 200 adet ile SAIC ve Volkswagen ortaklığı Shanghai Volkswagen ve 708 bin 400 adet ile GM ve SAIC ortaklığı Shanghai GM izledi. Çin’de geçen yıl en fazla Çin markası BYD’nin F3 sedan model otomobili sattı.

Yüzde 10 hissesi ABD’li ünlü işadamı Warren Buffet’ın elinde olan akü ve otomobil üreticisi BYD’nin F3 sedan modeli 2009 yılında 291 bin adet sattı. Şirket geçen yıl toplam 400 bin adet araç satışı yaptı.

Kaynak: Xinhua

Pazar

Çin 2009 Değerlendirmesi

2009 Çin ticaretini ve ekonomisini tekrar hatırlayalım. 2008 de başlayan küresel kriz Çin'de kısa süreli tedirginliğe yol açsada, Çin hükümetinin 580 milyar $ lık teşvik paketiyle çok çabuk toparlandı.

Çin ihracatının nabzı olan Kanton fuarının, nisan-mayıs dönemi oldukça sönük geçsede, ekim-kasım döneminde, yabancı ithalatçılar 100 milyar $ lık alım yaptı.

Hükümetin teşvik paketi büyük oranda inşaat ve ulaşım alanına verildi. Şanghay Expo, Macau-Hongkong köprüsü ve Wuhan-Guangzhou süper hızlı tren (350km/h) hattı gibi, dünya çapında yankı uyandıran projelere imza atıldı.

Kazakistan ve Özbekistanla ortak doğal gaz hattı ve Afrika'dan petrol alımı için önemli anlaşmalar yapıldı.

İhracatın düşüş göstermesine rağmen, ithalatın da azalmasıyla, küresel krize rağmen, dış ticaret fazlası verdi ve % 8,5 oranında büyüdü.

Ülkemiz Türkiyeyle ticari ve ekonomik gelişmeleri hatırlayacak olursak. Küresel krizin etkisiyle Çin'den ithalat %30 civarında düştü. Buna karşılık ihracat artış gösterdi.

Bu artışda, dış ticaret'ten sorumlu devlet bakanı Zafer Çağlayan'nın çabaları göz ardı edilemez. Üzücü Ürümçü olayları sonra gerilen ikili ilişkileri, hem siyasi hem ekonomik olarak yoluna sokmayı başardı. Defalarca Çin'e geldi, Pekin'de Karma Ekonomik Toplantıları ve Şanghay'da Çin-Türk İş Forumunu düzenledi. Bu çabalar sonucunda, bu aralar Çin ticaret bakanı heyetiyle ülkemizde temaslarda. Karşılıklı anlaşma hacminin 1 milyar $ ı aştığı söyleniyor. Bunlar, 2009 daki doğru girişimlerin sonuçlarıdır.

Toparlayacak olursak, 2009 yılı, Çin - Türk ikili ticaret olarak, krize rağmen gelecek için umut vermiştir.

Cuma

Blog yarışmasında 2inci olduk


Blogger's Choice Awards'ın 2009 yılı oylamasında, "En iyi yabancı dilde Blog" (ingilizce harici her dil) kategorisinde 2inci olduk. Bizi takip eden ve destekleyen herkese teşekkürler!